Mobile vinner eftertraktade Red Dot Design Award

Vi är glada över att få meddela att vår pendel Mobile, designad av den danska formgivaren Maria Berntsen, har tilldelats Red Dot Design Award 2022. För sjätte året i rad har Design For The People belönats med en Red Dot Design Award. Den här gången för den unika pendeln Mobile – resultatet av ett nära och värdefullt samarbete med den danska designern Maria Berntsen.

Mobile vinner eftertraktade Red Dot Design Award

Red Dot Design Award

Red Dot Design Award är ett prestigefyllt pris som delas ut för enastående design och kvalitet. Endast produkter, projekt och koncept som utmärker sig genom sin exceptionella design tilldelas denna eftertraktade kvalitetsstämpel av den internationella juryn.

"Tanken bakom Mobile var att skapa en flexibel och uttrycksfull pendel med ett behagligt indirekt ljus. Med Mobile har du den unika möjligheten att skapa precis det ljus du vill ha, då du kan ändra ljusuttrycket genom att flytta den övre skärmen upp och ner. Rörelsen ger Mobile ett personligt och unikt uttryck. Jag är väldigt stolt över att tilldelas denna Red Dot Design Award – det är ett stort erkännande och en förståelse för de värderingar och tankar jag har lagt ner i designen."

- Designer Maria Berntsen

Les mer om Maria som formgivar

Mobile har ett enkelt men ändå elegant designuttryck. De mjuka linjerna, rundade formerna och eleganta mässingsdetaljerna ger Mobile ett lätt utseende som elegant ramar in ljuset utan att blockera sikten.

Ljuset reflekteras vackert från den nedre skärmen till den opaliserande övre skärmen och avger ett indirekt och behagligt ljus. Det som gör Mobile så unik är den interaktiva och lekfulla designen där du enkelt kan justera skärmarna närmare varandra för ett centrerat, nedåtriktat ljus eller längre ifrån varandra för ett mer diffust ljus som sprider sig ut i rummet.

Design For The People

Design For The People är framtaget för alla som uppskattar modern och innovativ belysningsdesign. Vi vägleds av vår vision att skapa designprodukter till ett pris som alla har råd med. Bakom varje Design For The People-lampa finns en eller flera kända danska designer som strävar efter att skapa lampor som tar skönhet, funktionalitet och innovation till en högre nivå.

Läs mer om dftp

"Mobile är en enkel och vacker pendel där designern Maria Berntsen har utforskat möjligheterna med indirekt ljus. Flexibiliteten – som styrs av en elegant mässingsskruv – är väldigt unik då Maria Berntsen använder ett enda visionärt grepp för att skapa stor användarfunktionalitet och komfort."

- Lone Bødker Pedersen, Product Manager, Design For The People

Vi är otroligt stolta över att Mobile har hedrats med en Red Dot Design Award och har lyckats sticka ut och göra avtryck i juryn bland så många inskickade bidrag. Det är ett fantastiskt erkännande.

- Lone Bødker Pedersen, Product Manager, Design For The People

”Det är vår önskan att Design For The People ska passa in i privata hem men samtidigt också kunna ingå i inredningen på en restaurang eller ett hotell. Vi hoppas att dessa prestigefyllda internationella designpriser kan bidra till att öppna dörrar till fler projekt på den professionella marknaden”

- Niels Jakobsen, CEO för Nordlux.

Utforska Mobile serien

Utforska och se alla specifikationer och hitta närmaste återförsäljare.

Utforska Mobile

Download foton och pressmaterial

Du är välkommen att kontakta oss om du behöver ytterligare information, åsikter eller liknande.

Download material